Galleri / Texeltur 2021

Texeltur 2021

Texeltur til Lolland og Sydsjælland

Den første weekend i oktober var 14 deltagere med texelforeningen på 2-dags bustur, hvor de første passagerer kom på bussen i Ribe og efterfølgende blev de sidste passagerer samlet op i Kolding. Stemningen var god i bussen, og kl. 11 holdt vi en kort pause, hvor vi kunne strække benene og få et stykke hjemmebagt kage.

Ved middagstid ankom vi til familien Espersen ved Toreby på Lolland, hvor vi fik smørbrød i en smuk gildesal i den gamle vognport på gården. Efterfølgende blev der afholdt generalforsamlingen for texelforeningen, som blev afsluttet med hjemmelavet æblekage og kaffe. Bernhard og familien lavede rundvisning på gården og på de omkringliggende marker, hvor vi så familiens texelbesætning.

Da klokken blev 18:00 fik vi serveret virkelig lækker aftensmad, som familien havde tilberedt. I dagens anledning havde Bernhard slagtet en gris og lavet helstegt pattegris til gæsterne. Bernhard fortalte spændende historier fra hans liv som hjemmeslagter, biavler og fåreavler. Der blev spist, fortalt historie og grinet/hygget, aftenen blev afsluttet med hjemmelavet is og kaffe.

Vi overnattede på Sildestrup lejren på Falster, hvor vi ankom få minutter før buschaufførens skulle have hviletid. Efter et spil bordtennis og en dag med mange spændende indtryk var alle klar til at finde deres køje.

Søndag morgen kørte bussen os til morgenmad ved familien Espersen. Kort efter morgenmaden kørte vi videre mod Sorø, her besøgte vi Hans Ranvig på en landejendom.

På en økologiske mark med frøgræs græssede hovedparten af besætning, som bestod af shropshire og texel. Han fortalte om afgrænsningsmetoder, biodiversitet, og vi lærte om vigtigheden af regnorme i marken. I en smuk bjælkehytte, som Hans havde bygget i skoven, spiste vi sandwich før turen igen gik mod Jylland. Hans fulgte med bussen til Sorø, hvor han viste os Sorø Akademi og fortalte lokale historier

Alle var hjemme igen søndag aften efter en uforglemmelig tur med mange spændende oplevelser og gode historier.

Det var meget interessant at besøge disse to erfarne fåreavlere og deres familier.

Tusind tak for en god tur.

Familien Brøgger.

Webmaster texelforeningen