Om os / Aktive avlsbesætninger

Aktive avlsbesætninger

Texelforeningen var foregangsmand for oprettelsen af aktive avlsbesætninger.

For at komme på hitlisten som aktiv avlsbesætning skal man overholde de skærpede krav der er til registrering mht. vejninger, indberetning og kåring/skanning.

Hitlisten bliver opdateret 3 gange årligt.

Da der løbende indberettes data, kan man opleve at der er avlere der ikke er med på listen fordi der mangler få indberetninger fra dem.

den sidste Hitliste der kommer i oktober, viser de besætninger der har alle data med fra indeværende år.

Se hitlister her

Kriterier for at være på Hitlisten er følgende

• Der skal indberettes 80% af alle 3 vejninger: Fødselsvægt, 2 mndrs vægt og 4 mndrs vægt
  • 70% af lammene skal scannes for rygmuskel – eller  80% af fårene over 4 år skal være kåret
  • Det gennemsnitlige S-indeks for fårene skal være mindst 100, og mindst 10 får skal have læmmet i opgørelsesperioden

HUSK det er kun de besætninger der er på hitlisten der opfylder alle de krav der skal til for at datagrundlaget for beregningerne af indeks i besætningerne er tilstede.