Tip en ven     Bookmark and Share

Velkommen

til texelforeningen.dk

Texelforeningen

er foreningen for alle der beskæftiger sig med avl og produktion af Texelfår.

Texelfåret

er det ultimative kødfår! ønskes der ekstrem god muskelfylde og lav fedtprocent er der ingen vej udenom texelracen.

Texelfårene

er Danmarks mest udbredte fårerace.

Texel

Er det bedste valg som slutvædder i lammeproduktion og som moderdyrskombination krydset med med korthaleracer

Blå Texel

Aktivitetskalender

Bestyrelsesmøder 2016

Der afholdes generalforsamling den 22/10

29. juli, Ribe Dyrskue
30. juli, Hobro Dyrskue
30. august, Aulum Dyrskue
1. -5. september - Tur til Færøerne
7.-8. oktober, Kimbrerskuet, Års
17. oktober, Texeldag

Medlemsliste

Årets Texel-pokaler 2016 gik til

1) Vagn Frandsen, 2 års vædder, 24 point
2) Vagn Frandsen, 3 års får, 24 point
3) Lindings Texel v. Lars Linding, 1 års uden lam, 23 point
4) Ruben Stoholm, 1 års vædder, 22 point

Klovsygetest

10. juli
Billeder fra Landsskuet, Det Fynske Dyrskue,  Fjerritslev Dyrskue, Hjørring Dyrskue og Løgstør Dyrskue 2016 er lagt ind.

I forbindelse med Landsskuet har John Engsig gjort sig nogle overvejelser omkring Landsskuets fremtid. Disse overvejelser, som absolut er en overvejelse værd, kan læses her

5. juni
Billeder fra Gl. Estrup Dyrskue og Åbenrå Dyrskue 2016 er lagt ind.

Besætningssalg for Bøgelys Texel under "Køb og salgsliste"

Referat fra bestyrelsesmødet den 5/6 ligger under referater.

6. maj
Der er ikke nogen nyheder for maj 2016.

Vi ønsker jeres læmninger er veloverstået og at fårerne nu er på græs. Husk lige at tilmeldingen til landsskuet er rykket frem til den 9/5 2016.

4. april
Nyt medlem i Texelforeningen er Thorkil Ipsen fra Aakirkeby på Bornholm. Thorkil skriver om sig selv:

Vi har haft får i ca. 25 år, det har været krydsninger, indtil for 5 år siden. Da besluttede vi at det skulle være racen Texel og købte derfor en ren texel-vædder(hvid). Min kone ville gerne have en blå texel-vædder, så det købte vi også. Vi har 12 – 15 moderfår og 2 væddere. Vi vil gerne have læmningerne overstået inden 1. januar og det lykkedes næsten.

Næste opdatering er primo maj.

7. marts
Så er hjemmesiden blevet opdateret, bl.a. med et par kåringsbilleder fra 2016 samt nogle flotte vinterbilleder af Jaco van der Molens Blå Texel.

Næste opdatering er til april.

Næste opdatering: primo marts
4. februar
Så er hjemmesiden blevet opdateret, bl.a. med et par kåringsbilleder fra 2016.

Næste opdatering: primo marts

21. januar

Sæd fra England 2016

Texels

Procters Ventura

Grougfoot Wizard

We do have 2 others in as well but they are
not working at present. I am just checking
Ventura’s genotype.

All rams are from MV accredited flocks.

How did you get on with your AI’s
last season?

Kind Regards

Abi Stanley

Export Manager

9. januar
VIGTIGT!!!

Husk hurtig tilmelding til vores tur til Færøerne (se aktivitetskalender for nærmere info), som foregår fra den 1.-5. september 2016. Der er 25 pladser, og det kører efter "først-til-mølle"-princippet.

Seneste tilmelding er 1/2 til Inge (asger.markussen@mail.dk) 75 85 20 35 ELLER til Henning (hnielsentex@jubii.dk) 29 43 68 85

3. januar 2016
Henning Nielsen og Inger Markussen er ved at undersøge mulighederne angående tur til Færøerne i september 2016, evt. sammen med de andre racer. Mere følger senere.

1. december

Der er dannet en ny Fællesorganisation Får: Se referat 20-11-15 under dansk fåreavl.

Seges har lavet ændringer på det Danske registrerings system. Se under Web Dyr, f.eks vil der nu komme en advarsel, der blinker inden der kommer fejlmelding.

Avlsudvalget har valgt at sætte det Hollandske registreringssystem i bero, Dette skyldes
bl.a. at der er uenighed blandt Hollandske avlere, hvor godt programmet er.

Og så har Inge og Torsten fra Fristrup Texelavl (Fristrup Dexteravl), valgt at lukke og slukke. Det har de skrevet et indlæg om, som I kan læse her nedenunder:

23 år med Texel – på godt og ondt!

Så er det ved at lakke mod enden – det med at avle Texel-får. En mærkelig fornemmelse egentlig efter så mange år, hvor fårene har fyldt rigtig meget i hverdagen og blevet en væsentlig del af vores identitet. Men den megen tid der bruges på får – skal nu i stedet bruges på vores Dexter-kvæg og ikke mindst til at få nogle flere dage på vandet i vores motorbåd. Alting har sin tid – så nu er det altså slut.

Det startede i 1991 da vi flyttede til Fyn og købte et dejligt husmandssted i Hindevad – der var 9 tønder land som var forpagtet ud samt nogle græsfolde der godt kunne føde et par får. Vores to piger skulle fortsætte med at gå på rideskole og da rideskoleejeren også havde Texel – var valget let. Det var her et stadigt varende venskab med Arne Hansen startede – et venskab som også indebar at vi lærte kunsten at holde får i almindelighed og Texel i særdeleshed. Lærte og lærte – Arne sagde altid at man aldrig bliver udlært og det kan vi nu – så mange år efter – godt skrive under på. Der har hele tide været ting man ku lære eller blive klogere på. Selv her i det sidste år med får – er der erkendelser omkring dyrene som pludselig står klarere frem.

Vi startede med 2 får og udstilling på Det fynske Dyrskue. En kæmpe oplevelse både før og under skuet. Efter 4 dejlige år i det fynske – rykkede vi teltpælene op og drog med indbo, gamle maskiner, får, hest og honningbier til Sjælland. Det var ikke af lyst – men Torstens job på Fyn lukkede ned og i stedet for en weekendfar med job i Jylland - foretrak ungerne at vi flyttede tilbage til ”Djævleøen”. Vi havde fundet det rigtige sted i det Vestsjællandske og de 11 tønder land jord blev grundlaget for at drive en lidt større besætning.

Efter nogle år på Sjælland – hvor der skulle tages tilløb – begyndte vi så at udstille i Roskilde. Det blev til rigtig mange år, hvor Roskilde Dyrskue blev vores sommerferie og hvor dyrskueforberedelser fyldte rigtig meget. Ikke alene med dyrene men også med et engagement i planlægning og gennemførelse af dyrskuet for fårene. En spændende, men også krævende tid – og fåreavlere er jo som bekendt ikke altid dem der er lettest at imponere (for nu at være diplomatisk;o)).

Netop dyrskuerne har givet os fantastisk mange gode oplevelser – gode kontakter til andre/nye fåreavlere og kontakt til ikke fåreavlere der gerne ville vide mere om dyrene.

Så skal det heller ikke glemmes at det at vinde, få præmie, få titler som Sjællandspræmievædder, Bedste får og Bedste ungdyr har givet os mange glade stunder og smil helt op til ørene. Det lyder måske lidt selvhøjtideligt – men det var også med til at give os et navn som avlere og på det grundlag har vi afsat rigtig mange gode dyr til besætninger rundt omkring på Sjælland. Med megen fokus på dyrskue-bedømmelser, er vi jo også stødt på problematikken om dyrskuebedømmelse contra indeks. For os lød det som et ”enten - eller” – desværre, når det nu efter vores opfattelse er et ”både - og”. Vi har aldrig været ”indeks-ryttere” men haft fokus på eksteriør og ikke mindst funktion. Hen ad vejen har vi dog måttet erkende at høje indekser i høj grad kan aflæses på dyrene. Vi har i to omgange fået nyt avlsmateriale med – i forhold til vores eget gennemsnit – højt indeks og i begge tilfælde har vi meget tydeligt kunne se resultaterne. Det har været en god erkendelse og tak til Vagn Frandsen for at give os disse oplevelser!

Vi har været medlem af Texelforeningen i mange af årene og synes vi har fået meget ud af medlemskabet. Vi har været med på én af Hollandsturene – en kæmpe oplevelse. Også hjemmesiden har givet os rigtig mange henvendelse fra potentielle kunder. I skrivende stund er hele besætningen solgt – godt nok i bidder. En enkelt vædder hist og pist, 3 gimmere til en tidligere kunde, 10 får og et vædderlam til en nystartet besætning og så fremdeles og den fremragende avlsvædder der blev hentet hos Vagn Frandsen for bare 1½ år siden – kom hjem til hovedlandet igen! Vi havde først regnet med at starte salget først på efteråret, men en enkelt annonce og omtale i landbrugsbladet og via netværket, har sat gang i salget. Det er gået over al forventning og har givet mange gode oplevelser, som når gamle kunder vender tilbage og andre lige skal nå at sikre sig et godt dyr fra vores besætning. Slagte-lam var der kun et par håndfulde tilbage af – så mange trofaste kunder er sendt videre til omegnens andre små besætninger.

Det er med mange gode oplevelser i bagagen vi lukker besætningen ned – og som læserne sikkert allerede har gennemskuet - med kun få mindre gode oplevelser i behold! Knæk og bræk til medlemmerne af Dansk Texelforening – vi ønsker Jer mange gode år og fine oplevelser med Jeres dyr!

Inge og Torsten Fristrup Texelavl – nu Fristrup Dexteravl

Texel-foreningen ønsker jer alle sammen en god jul og et godt nytår.
Der opdateres den første uge i januar.

1. november

Generalforsamling og Texel-dag
Der er billeder fra arrangementet under "Galleri" og referat under "referater"

KÅRING
I 2015 er der indtil nu kåret 91 får og væddere.

Texel er den race, der kårer flest dyr i Danmark. Der er i en årrække givet tilskud til kåring fra fåreafgiftsfonden, så det koster ikke den enkelte avler at få kåret. Der er også bevilget penge fra fonden i 2016.

Vi har gennem årene set en klar linie i, hvad der der avles efter i den enkelte besætning og variationen fra top til bund er ikke særlig stor. Nogle avler efter lidt smallere forender (måske lettere læmninger?), andre efter lidt større køller( flere kilo til slagt?), men fælles for alle ser vi næsten ingen tykke haser, der var et stort problem for år tilbage. Dette er tilsyneladende avlet væk.

Det er altid spændende at komme rundt og kåre. Vi har en god oplevelse ud af det og vi håber avlerne har det samme. Da der ikke scannes lam mere, er der kun vejning af lammene ( 2 og 4 mdr ) og kåring af alle dyr over 2 år, hvis man vil have muligheden for at komme på besætningshitlisten.

Tilmeld endelig dyr til kåring. Der kåres året rundt. Der er bevilget tilskud i 2016.

Henning og Henning Kåringsdommere

Den næste opdatering er primo december, og husk at sende materiale til Lars inden 1. december.

9. oktober
Hjemmesiden er opdateret med billeder fra kåringer fra Kimbrerskuet 2015.

Der afholdes efterårsdag og generalforsamling - se aktivitetskalenderen her på forsiden. Husk tilmelding til Lars Linding.

Nyt medlem af Texelforeningen: Jacob Jørgensen, Skærbæk. Jacob er ikke ukendt med får. Både han og bedstefaderen er store fåreavlere i marsken. Velkommen til.

Vi opdaterer igen primo november

13. september 2015
Hjemmesiden er opdateret med referat fra det seneste bestyrelsesmøde samt en annonce på salgssiden.

Husk, at sidste chance for kåring af får er den 1. oktober 2015

Hjælp os ved at tage nogle gode billeder og sende dem til os, så vi kan bruge dem på forsiden.

Vi vil gerne byde velkommen til et nyt medlem af Texelforeningen; John Kristensen. Han er interesseret i at udstille på Roskilde Dyrskue og få fårene kåret i 2016. John er tidligere selvstændig slagter og har et fritidslandbrug med heste og får.

3. august 2015
Så er der lagt billeder ind fra dyrskuerne i Ribe og Hobro.

Husk: sidste frist for kåring i år er den 1. oktober 2015

En lille hilsen fra John Engsig
Til Texelforeningen.

Landsskuet 2015 blev for os en uforglemmelig oplevelse.

Vi vil i den forbindelse gerne sende en stor tak til Texelforeningen for den modtagne jubilæumshilsen.

Aase og John Engsig

9. juli 2015
Hjemmesiden er opdateret med billeder fra Landsskuet 2015 samt referat fra det seneste bestyrelsesmøde, som blev afholdt den 21. juni.

Et billede fra John Engsigs 50-års jubilæum på Landsskuet 2015.

Næste opdatering bliver primo august. Skulle I opdage fejl i de indlagte billeder, så henvend jer til Lars Linding. Skulle I ligge inde med ekstar billeder (og tekst), så send gerne disse til Lars Linding.

25. juni - Udstilling på ungskuet/landsskuet gennem 50 år.
Et tilbageblik ved John Engsig

John Engsig har skrevet om sine oplevelser som udstiller af får på ung- og landsskuer igennem de seneste 50 år. Det er interessant læsning med mange billeder, og vi håber, at I alle vil læse det.

Beretningen kan læses her

14. juni - en besked fra Inge og Torsten Larsen, Tølløse
"Vi stopper med får med årets udgang og forlader så også Texelforeningen fra årsskiftet". I den forbindelse er der et opslag på salgs-siden.

Der er nu lagt de billeder som vi har modtaget i denne omgang. I er velkomne til at sende flere billeder til næste opdatering. Husk, det kun er dyr som er  ”bedste vædder”, ”bedste får”, ”bedste 1 års” og dyr der får tildelt ærespræmie der bliver lagt på hjemmesiden.

Det er avlernes eget ansvar at få taget billeder på dyrskuerne. Selv om bestyrelsen i Texelforeningen gerne ville bruge hele vores fritid på at tage rundt til alle dyrskuer og tage billeder, så er der også andre ting der skal passes ;-)

Husk det skal være enkeltdyrsbilleder med tilhørende tekst, så vi ikke er i tvivl når vi opdaterer hjemmesiden.

Juni 2015
Nu er dyrskuerne startet, og de første billeder er lagt ind på hjemmesiden under "galleri".

Den næste opdatering bliver ugen efter Landsskuet i juli.

Referatet fra det seneste bestyrelsesmøde er lagt op under "referater"

Syn af trailer:
Husk, at din trailer skal synes hvert 5. år - du bliver ikke automatisk indkaldt længere.

Endelig klarhed over klovsygetest. Se under "klovsygetest" på forsiden.

Der er tilføjet en side med "aktive" avlsvæddere, altså væddere, som bruges til lam i 2015. Vi tænker, at det kunne være en inspiration til kommende avlsmateriale. I denne forbindelse er i meget velkomne til at sende billeder af jeres avlsvæddere med tilhørende data, herunder stamtavle, navn, scanningstal m.m.

I må meget gerne sende nogle billeder til hjemmesiden, vi trænger til lidt nyt at kigge på.

Husk af det stadig kan lade sig gøre at få dine får kåret. Tilmelding skal ske til Henning Nielsen. Tlf 29 43 68 85

Så godt klarer Dansk Texel sig i Holland - SE HER

Billeder fra turen til Sverige under galleri

Webmaster texelforeningen